A l'anterior sessió de GTIC vem treballar el PowerPoint. Vem donar molta importància a una lectura que parla de la comunicació. Aquí us deixo les idees principals que n'he tret:
Avui en dia la majoria de presentacions es realitzen utilitzant programes de presentacions com el Microsoft Power Point. L'orador mostra tots els punts destacats de la seva exposició a través d'una presentació.
Hi ha gent que abusa del Power Point, el qual hauria de ser simplement un recolzament, una diapositiva no ha d'estar plena de text, ha de mostrar només les idees principals, les quals després es desenvolupen explicant-les.
Hi ha centres on els alumnes es podrien limitar a estudiar els PowerPoints que els dóna el professor.
Tipus d'ús en les presentacions:
- Tradicional: proper a les metodologies que consideren el professor com la font del saber, qui ha de transmetre el coneixement, una classe magistral.
- Creatiu: concepcions que parteixen del constructivisme, passant per l'aprenentatge social.
Ús tradicional:
Avantatges:
- L'alumne té a la pantalla una guia del que s'està dient, dels termes claus.
- Permet incorporar imatges.
- Permet crear esquemes perquè sigui més entenedor.
- Podem inserir elements multimedia(imatge, so, vídeo, animacions...)
- L'alumne té més facilitat per prendre apunts.
- Permet utilitzar diferents colors i formes que clarifiquen el significat dels continguts.
Desavantatges:
- Està encaminat a establir un tipus de discurs transmissiu i seqüencial entre l'orador i el públic, perpetua una metodologia molt concreta.
- Moltes vegades hi ha massa informació a les diapositives.
- L'orador ja no explica sinó que llegeix la pantalla.
- Els colors i formes es col·loquen de forma indiscriminada sense seguir cap ordre ni utilitat.
- Es pot abusar dels elements multimèdia.
- Si el sistema de projecció és dolent, l'aula sempre estarà a les fosques amb el cansament que això provoca als alumnes.
- Si incorporem molts efectes animats i transicions captarà l'interès però potser fa que el públic únicament miri aquestes animacions.
- Els oradors tenen tendència a incloure més continguts amb la falsa creença que els alumnes ho assimilen més ràpid.
- S'estableix un doble discurs, el de l'orador que explica i el de l'oient que va llegint a un ritme diferent les diapositives.
Ús creatiu:
Trets que identifiquen un ús concret de les presentacions com una modalitat innovadora:
- Presentacions que treballen més enllà de la situació de classe formal. Hi ha un abans i un despreés tant per part de l'alumne com del professor.
- Presentacions que cerquen i provoquen interacció.
- Presentacions que incorporen elements propis del llenguatge audiovisual com un element més que ens facilita l'expressió a la classe i el treball referent a actituds, normes i valors o el treball més encaminat a les emocions.
- Presentacions que felixibilitzen el discurs de l'educador.
- Presentacions que faciliten la creació i l'aprenentatge cooperatiu.
- Presentacions que propicien l'estructuració, la síntesi i la reflexió dels continguts.
- La no limitació de l'ús del programa PowerPoint a les presentacions i pensar que es tracta d'una bona eina amb més possibilitats que les de crear i visualitzar diapositives.
- El PowerPoint dóna suport i potencia les metodologies que conscientment volem emprar a classe. No ens les delimita.
Propostes d'ús creatiu i multimedial del PowerPoint:
- Substituir les tradicionals diapositives de fotografies. Crear una presentació amb una diapositiva central que contingués una miniatura de totes les fotos i que al clicar s'obrís una nova diapositiva amb la foto en qüestió ampliada. Caldran botons per poder anar i tornar de les diferents diapositives. Es fa possible l'accés aleatori a qualsevol imatge, el mestre pot flexibilitzar el seu discurs i es pot adaptar al ritme i interessos de la classe.
- El PowerPoint també ens pot servir per crear material escrit.
- Per potenciar la interacció es pot crear una sèrie de diapositives amb preguntes i enllaços a diapositives amb les respostes correcter, fer una sessió de repàs o de coneixements motivadora, com si es tractés d'un joc.
- Si en una diapositiva col·loquem un llorigó, una trampa, proposem als nostres alumnes que el trobin. En clicar sobre el llorigó podem obrir una nova diapositiva amb els continguts correctes o un efecte sonor.
- Proposar als alumnes de fer un treball amb PowerPoint com si demanéssim una redacció. Ajuda a l'alumne a sintetitzar conceptes.
- Contruir entre tots una diapositiva de PowerPoint, preparada amb tot una sèrie d'elements i entre tots anar-los col·locant en el lloc corresponent i fer una tasca de creació conjunta.
- Si disposem d'un tablet PC o una tauleta gràfica podem fer servir el PowerPoint com si fós una pissarra en blanc.
- Podem utilitzar el PowerPoint com una eina més d'estudi i treball a les classes d'educació artística perquè amb el PowerPoint podem crear art.
- Per als mes petits podem utilitzar els programes de presentacions com un sac d'on apareixen tot d'objectes que farem servir per explicar un conte. A les diapositives podem tenir imatges dels personatges, els instruments que apareixen, sons, diferents finals per triar... No hem d'oblidar que és el mestre el qui explica el conte.
- El llenguatge audiovisual té moltes capacitats com a transmissor d'emocions, els vídeos a l'escolta són molt motivadors. Un joc suggerent d'imatges i músiques triades amb una finalitat concreta i muntades am PowerPoint a manera de seqüència té les mateixes capacitats comunicatives que un fragment de vídeo. El professor és el que construeix aquesta seqüència a fi d'iniciar una classe per treballar.
- Una diapositiva pot ser entesa com una màquina de recollir idees i poder-les plasmar en format digital.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada