diumenge, 30 d’octubre del 2011

La composició del text: planificació, composició i revisió

A l'anterior sessió de COED ens van repartir un dossier que parla de la composició del text i vam estar tractant-lo durant una part de la classe. Jo aquí us en deixaré les idees principals:



El procés d'elaboració d'un text s'inicia amb la planificació.

  • La planificació és reflexionar, establir els objectius que volem aconseguir amb el text i dur a terme una estratègia determinada per recollir, seleccionar i ordenar a informació que volem transmetre.
S'ha de tenir en compte a qui vull escriure, és a dir, el grau de formalitat que fare servir, quina fórmula de tractament utilitzaré, quin és el gènere del destinatari i la seva varietat dialectal. És important saber sobre què vull escriure, el tema, tenir clar què volem transmetre i comunicar. També hem de saber per què vull escriure, quins objectius es tenen, i segons els objectius utilitzarem diferents tipus de textos ja sigui amb funció narrativa, descriptiva, explicativa o persuasiva. Per últim hem de tenir en compte com ho vull escriure, l'extensió del text i la seva estructura.
Podem recollir informació mitjançant una pluja d'idees, una documentació, intentar respondre les 6 W i simplement prenent apunts.
Hem de fer una selecció de les idees, ordenar-les, hem d'aplicar tècniques d'agrupació(per grups, per mapa conceptual) i també tècniques d'ordenació(numeració, esquema).



A continuació es fan els primers intents de redacció.

  • La redacció és transformar els plans i les idees en llenguatge escrit, en un text coherent, estructurat d'una manera determinada i amb uns trets estilístics concrets, tenint sempre en compte les característiques de la coherència, la cohesió, l'adequació, la correcció i la variació.
En la estructura del text trobem el paràgraf, que és la seqüència intermèdia entre la frase i el text. Serveix per distribuir en blocs les diverses idees que formen un text i fa visible i entenedora l'estructura general del text.

Els connectors són aquells elements de cohesió textual que organitzen i relacionen els paràgrafs i les frases a l'interior del text i funcionen com a senyals visuals, ja que serveixen per fer explícit al lector l'esquelet de l'escrit. N'hi ha de diferents tipus, les conjuncions i locucions conjuntives, les preposicions i locucions prepositives, els adverbis i locucions adverbials i altres paraules o expressions.
Els connectors serveixen per senyalitzar, organitzar, relacionar, com a causa i conseqüència...

La puntuació és una eina bàsica per estructurar el text i delimitar el significat exacte del missatge que es vol transmetre.
Trobem per exemple la coma, el punt i coma, el punt, els dos punts, els punts suspensius, els signes d'entonació, els parèntesis, els guions i les cometes.

Quant a l'estil hi ha diferents apartats, que són l'adequació, la claredat, la precisió, la concisió, la variació i altres consells d'estil.



Finalment, es fa la revisió a fons del discurs.

  • La revisió és examinar, és avaluar el que hem escrit, decidir si s'adiu amb les nostres expectatives i , si convé, modificar el que calgui per tal de millorar el text. Cal tenir en compte que no només revisem el text final, sinó que duem a terme operacions de revisió durant tot el procés de redacció.
Quant a la revisió no ens ha de fer mandra, es una part imprescindible. S'ha de llegir, avaluar i decidir. No ens hem de limitar a revisar la forma, hem de revisar a fons el contingut. Si cal, hem de reelaborar sense por el text des dels fonaments.
Hem de fer la revisió de continguts, és a dir, la coherència, la cohesió i l'adequació, i després la revisió gramatical i de convencions, és a dir, la correcció i la variació.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada